:: spinna garn till näversjal ::


Sen några veckor håller jag på att spinna garn med målet att sticka en sjal i tekniken näverstickning. Det är en teknik som jag länge velat testa men aldrig kommit till skott. 

egenspunnet garn

Mina  egenspunna garner är ojämna och dana men det blir bättre och bättre för varje gång jag spinner. Det är häftigt att bli bättre på att kontrollera garnets utseende. Kardbandet är halvblandat där det går att dela upp delar av ullen i svart, vit och grå. De delar som består av blandkardad vit och svart ull spinner jag tillsammans med det grå. Slutresultatet blir att varje härva är melerad vit-grå-svart eftersom jag delar upp kardbandet och sedan spinner vit-grå-svart-svart-grå-vit.

egenspunnet garn

Eftersom ullen kommer från en påse med Botany lap waste från World of wool, en påse med gott och blandat, så vet jag inte riktig vad det är för ull. Eftersom fibrerna är väldigt tunna, fina och lättspunna skulle jag gissa på blue faced leicester uppblandat med högglansigt silke som gör blandningen alldeles fantastiskt vacker. 

egenspunnet garn

1 kommentar :

  1. Det ser ut att bli fint garn! Och det är kul med näverstickning, testat det.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.