:: koftan polly och en mössa ::

koftan Polly

I det ulligaste gotlandsullgarnet från Solkustens spinnverkstad har jag stickat en Polly av Linnéa Öhman.  Riktigt mysig stickning från början till slut. Garnet är verkligen en fröjd i sin perfekta ullighet. Kanske lite tråkigt med transportstickningen när man delat av för ärmarna och ner till fickorna men det var ändå okej eftersom den delen stickades på en konferens på jobbet där jag under två heldagar kunde mata på med slätstickningen.

koftan Polly

Precis som på Charlotte-koftan la jag till fickor. Det syns dåligt men fickan markeras med några centimeter mosstickning. 

koftan Polly
koftan Polly

En grej som kunde gjorts annorlunda är att mudden längst ner stickades med ett halvnummer större stickor än de andra muddarna så den står ut lite och vill buggla sig. På nåt sätt är det ändå okej att koftan är lite vidare över höften och den kommer förhoppningsvis att forma sig efter kroppen när jag använt den ett tag. 

Garn: Mörkgrå Solkustens Spinnverkstad Gotland 2-trådigt
Mönster: Polly av Linnéa Öhman
Stickor: 4 mm stickor till räta varv, 3,5 mm till avigvarven och 3 mm till kanten enkel mosstickning


stickad mössa

I maj stickade jag en mössa till Peter men den blev så mysig att jag helst vill ha den själv. Än så länge är det mest jag som använt den så det kanske blir den min ändå. 

Den stickas uppifrån och ner och det blir ett jättesnyggt ökningsmönster uppe på mössan. För att få en stretchig avmaskning bestämde jag mig för att våga mig på en tubular cast off. Förra gången som jag gjorden en sådan avmaskning gick det riktigt kasst och jag fattade aldrig systemet utan följde slaviskt en youtubevideo som fick pausas varannan sekund för att jag skulle hänga med. Av någon anledning som jag inte förstår så gick det jättebra denna gången. Det blev inte världssnyggt men jag knäckte i alla fall koden och det är jag supernöjd med. 

Garn: dubbelt Holst supersoft
Mönster: Dylan's beanie (gratismönster).  Eftersom garnet är tunnare än i mönstret så la jag till ett ökningsvarv.
Stickor:  3,5mm

stickad mössastickad mössa

2 kommentarer :

  1. Jättefin kofta som jag själv funderar att köpa mönstret till!Hur kommer det sig att du byter stickan i storlek vid byte av räta o avig? Såg du kommenterat på ravlery med, så trist när designern inte svarar! Det var via ravlery jag fann din fina blogg med. Mössan är med jättefin. Visst är det härligt när hjärnan bara knäcker koden och en kan sticka på:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man byter till mindre stickor precis som man gör när man stickar resår för att den ska bli mer stretchig och för att resåren annars riskerar att bli bredare än plagget.

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.